Over Vital Muylaert

VITAL MUYLAERT (° 4 januari 1959, Hamme)

Passie is het sleutelwoord

Foto Vital Muylaert

Water, een metafoor

Vital Muylaert leeft en werkt te Moerzeke-Castel, een schilderachtig landbouw- en woondorp waarde Beneden-Schelde een prachtige bocht maakt. In de polders zijn de verschillende waterplassen afkomstig van turf- en kleiwinningsputten en afgesneden Scheldemeanders.
Het is niet verwonderlijk dat een academisch gevormd en pedagogisch onderlegd, rasecht schilder als Vital, dit geografisch gegeven als thema voor een reeks werken hanteert.

“Water, een metafoor. Een suite van olie op canvas”, is de titel van een tentoonstelling te Schelderode in september 1999.
Het water is voor de mensen achter de dijken een existentieel gegeven. De schilder gebruikt het water als metafoor voor het vliedende leven zelf: komen en gaan, de gang der seizoenen, de tijd!

Het is merkwaardig dat de kunstenaar dit gegeven, dit eigen leefmilieu pas gaat exploreren na
herhaald verblijf in Karelië -Finland– en na bezoek aan Griekenland. Het specifieke licht en donker van Finland, het merenlandschap, de sneeuw en het ijs hebben hem fel aangegrepen. Het was de start, de aanleiding voor deze mooie reeks.
Vital Muylaert grijpt terug naar de fundamenten van de schilderkunst. Olieverf aanbrengen op linnen doek. De ambachtelijkheid van het schilderen, het werken met de beste materialen, blijft voor hem zeer voornaam. De factuur, de makelij, wordt een belangrijk motief in zijn werk.
Met deze tentoonstelling evolueerde de schilderkunst van Vital Muylaert naar een onderzoek van kleur en vorm, naar een persoonlijke weergave en naar een onderzoek van het schilderen zelf.
Vital Muylaert gaat echter verder dan sommige vertegenwoordigers van de Fundamentele Schilderkunst als de Amerikaan Robert Ryman en de Vlaming Raoul De Keyser. Het landschap, de conventionele beeldmiddelen zoals daar zijn vorm, compositie, licht, kleur, ruimte en beweging, blijven bij Vital Muylaert een medebepalende rol spelen.

In een volgende tentoonstelling te Waasmunster in november 2000, heeft hij zijn thema verder uitgewerkt en zijn grenzen verlegd onder de titel: “Finis terrae – aan de rand van het canvas”, een referentie naar waar het land eindigt, waar het doek eindigt.

Te Ruiselede in februari 2001 werd dit project verdergezet, nu onder de titel: “Napapiiri versus
canvas – een onderzoek naar de fundamenten van de schilderkunst”. Napapiiri is het Fins voor poolcirkel, dus ook hier weer het gebruik van die metafoor van overgang, van grens, die hij verder ontwikkelt in de expositie van Leuven (oktober 2001) onder het motto “Transit”.
Bij wijze van besluit: als u de schilderijen van Vital Muylaert bekijkt, kies dan op de achtergrond
symfonisch werk van Sibelius of lees de natuurgedichten van de Ierse Nobelprijswinnaar Seamus Heaney en van de Nederlander Marsman.

Ernest VAN BUYNDER

Voorzitter Muhka (Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen)
Vast Secretaris Universiteit Antwerpen
Antwerpen, juli 2001

(Bron: ‘Vital Muylaert’ artinFac uitgave van het Kunstcomité van Faculty Club –Leuven
ISBN 90-429-1090-9, D 2001/0602/99 )

Uren op ’t hof gesleten…

 

‘ Hier heb ik jenever en Trappist leren drinken, hier heb ik vele verhalen gehoord over vroegere tijden, en hier heb ik de eerste passen op weg naar de schilderkunst van Vital meegemaakt.

Maar vandaag ben ik enorm serieus over het werk van Vital Muylaert, omdat het wat mij betreft in de kern uitdrukt wat ik ook vaak in m’n literatuur wil uitdrukken: de vaagheid van het leven, het verloren lopen van individuen in het bestaan, en het geluid van kreten om hulp, verlossing, en verbondenheid. Als er al een figuur te zien is op een schilderij van Vital doet die me denken aan iemand die op zoek is naar z’n eigen bloedsomloop, vaak in een omgeving die verloren gelegd lijkt, die zowel de zee als een bos als een zonsondergang boven het platteland kan zijn, en wat het werk van Vital in me losmaakt is herkenning, aliënatie, en de hang naar met moeite gevonden geborgenheid. …’

Herman BRUSSELMANS, schrijver

(Bron: openingstoespraak naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Meander’ de tentoonstelling op ’t HOF Moerzeke-Kastel, 20 mei 2017)

P1060679

Opleiding

  • Humaniora, Koninklijk Atheneum Dendermonde
  • Plastische Kunsten aan het Hoger Pedagogisch Instituut van het Rijk te Brussel
  • Afdeling Schilderen, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Dendermonde (1976-1980: Ateliers o.l.v. W. Brems, R. Bettens, A. Bogaert)
  • Vrije leerling atelier O. Landuyt, Gent (1983-1984)
  • V.U.B. Brussel Atelier Y o.l.v. O. Kuijken (1983-1984)

Loopbaan

Visueel kunstenaar

&

  • Leraar Beeldende Kunsten (Sint-Niklaas, Brussel, Antwerpen…)
  • Leraar wetenschappelijk tekenen en plastische opvoeding o.a. aan  de Athenea van Dendermonde
  • Directeur wn , Koninklijk Technisch Atheneum Brussel
  • Pedagogisch adviseur visuele/beeldende kunsten secundair en deeltijds kunstonderwijs voor het Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

Het werk en projecten van Vital Muylaert werden opgenomen in verschillende openbare en privé collecties.